DI SINI CIKGU MOHON KEBENARAN PIHAK BERKENAAN UNTUK SHARE CONTOH SOALAN DAN JAWAPAN SEBAGAI PANDUAN KEPADA PARA PELAJAR. PIHAK BERKENAAN TU, RASANYA DARI TERENGGANU , JADI MOHON HALALKAN ILMU. KEPADA GURU-GURU BERKENAAN. JIKA PIHAK TUAN RASA RALAT, EMEL KEPADA SAYA DAN SAYA AKAN DELETE POST INI.
noraidasmkbk@gmail.com
BAHAN INI DAH LAMA SEJAK STPM TERMINAL, MOHON PELAJAR DAN GURU ALERT SUKATAN BAHARU. TERIMA KASIH KEPADA GURU YANG MEMBUAT SKEMA INI, SEMOGA DIMURAHKAN REZEKI DAN MENDAPAT PAHALA YANG BERPANJANGAN. AMIN
Bahagian A
Jawab semua soalan dalam bahagian ini.
1. Jelaskan pengertian seni visual mengikut aliran yang berikut.
(a) Tradisi
-penekanan kepada konsep
objek daripada hasil.
-nilai masyarakat –
penurunan dari satu generasi ke satu generasi yang lain.
-menolak peniruan dan
mempunyai konsep tersendiri.
[2]
(b) Modenisme
-fom yang membawa
singnifikan seniman yang bersifat individualistik / nilai peribadi.
-tidak realistik.
-perubahan daripada konsep
tradisi. [2]
(c) Pascamodenisme
-penekanan pada kandungan
karya.
-penggunaan bahan-bahan
canggih, cth- komputer, multimedia, interactive, instalasi.
-nilai peribadi diutamakan
daripada nilai sosial. [2]
2. Nyatakan empat sumber idea atau inspirasi yang digunakan oleh seniman dalam
karya
mereka, dan berikan
contoh karya untuk menyokong setiap sumber yang and nyatakan itu.
Sumber idea
|
m
|
Contoh karya
|
m
|
(i) Persekitaran /
alam semulajadi
(ii) Burung
(iii) Kaligrafi Arab
(iv) Pengalaman
kanak-kanak
|
[1]
[1]
[1]
[1]
|
(i) “Rimba”,
Anthony Lau.
(ii) “Kelahiran Inderaputra”,
Annuar Rashid.
(iii) “Alif, Ba, Ta”, Ahmad
Khalid Yusoff.
(iv) “Membakar Semut”, Dzulkifli
Buyong.
|
[1]
[1]
[1]
[1]
|
(a) Jelaskan tiga komponen penting dalam reka bentuk
sebuah poster.
(i) Tipografi (tajuk, sub tajuk, teks)
(ii) Imej (penyokong tajuk)
(iii) Warna (daya
penarik)
(b) Terangkan peranan
poster sebagai pemangkin komunikasi yang berkesan dari aspek yang
berikut.
(i) pemujukan
- menarik minat pengguna dan melahirkan empati
untuk mencapai objektif pemasaran.
(ii) propaganda
- mempengaruhi mentaliti bagi menyampaikan dan
menyebarkan idea, hasrat atau
kepercayaan.
(iii)
pemberitahuan
- dapat menyampaikan
maklumat dengan berkesan. [3]
4. Pada
masa ini perisian computer digunakan untuk menghasilkan reka bentu grafik.
(a) Senaraikan empat perisian computer yang boleh digunakan untuk menghasilkan
sebuah reka
letak kulit
buku.
(i) Quark Express
(ii) Page Maker.
(iii) Ms Publisher.
(iv) Adobe In Design. [2]
(b) Berikan tiga
perbezaan imej computer antara format bitmap
dengan format vector.
Bitmap
|
Vector
|
(i) Gambar bergerigi bila
dibesarkan.
(ii) Hasil daripada pengimbas
(photo scan)
(iii) Pencampuran pelbagai warna
dalam satu objek.
(iv) Revolusi rendah.
|
(i) Gambar lebih jelas,
padu walaupun telah
dibesarkan.
(ii) Hasil ilustrasi yang
menggunakan
perisian dalam komputer.
(iii) Warna tunggal dalam satu objek.
(iv) Revolusi tinggi.
|
[6]
5. (a) Berikan pengertian kraf.
- hasil kerja tangan
yang mempunyai nilai estetik dan bersifat praktikal.
[2]
(b)
Huraikan secara ringkas peranan kraf dalam masyarakat tradisi.
- kegunaan harian. [1]
- kepercayaan. [1]
- adat istiadat. [1]
- sumber pendapatan. [1]
- permainan. [1]
- hiburan. [1]
6. Gambar 1 ialah
karya pelukis Dzulkifli Buyong yang bertajuk “Membakar Semut”.
(a) Nyatakan empat
aspek gaya
penampilan yang terdapat dalam karya tersebut.
- tidak mementingkan unsur-unsur
realistik. [1]
- gaya lukisan alam kanak-kanak. [1]
- tidak mementingkan
pencahayaan. [1]
- figura diherotkan. [1]
(b) Huraikan secara ringkas mesej yang hendak
disampaikan oleh pelukis melalui karya
tersebut.
- perpaduan kaum
dan kerjasama. [1]
- mengimbas
pengalaman zaman kanak-kanak. [1]
- nilai cintakan
kepada negara – semangat patriotik. [1]
- simbol semut
sebagai ancaman, anasir yang sama-sama dibasmi.
[1]
Bahagian B
Jawab dua soalan dalam bahagian ini.
7. Antara peranan sosiologi yang terdapat dalam seni visual ialah
propaganda dan
pemujukan. Bandingkan kedua-dua peranan tersebut dengan memberikan
contoh-contoh yang sesuai. [25]
8.Terdapat dua gaya penampilan dalam pengkaryaan, iaitu
dialog dan naratif. Bandingkan bagaimana bentuk dan rupa imej diolah supaya ia
sesuai dengan setiap gaya
penampilan tersebut. Berikan beberapa contoh hasil karya untuk menyokong
jawapan anda. [25]
9. Gambar 2 ialah sebuah catan yang
bertajuk ‘pagi hari di kampung’,yang dihasilkan oleh Lai Foong Moi. Berdasarkan
catan tersebut,
a) bincangkan pengolahan mesej dalam
konteks masyarakat. [25]
b) terangkan bagaimana catan ini
boleh dijadikan sumber visual komunikasi. [10]
10. Berdasarkan satu hasil seni
visual yang anda pilih, bincangkan kesan pengaruh
teknologi terhadap penghasilan seni visual dari aspek yang berikut.
a) Reka bentuk
b) Fungsi
c)Teknik penghasilan [25]
11. Bandingkan kraf tradisi dengan
kraf dimensi baru dari aspek berikut.
a) peranan dan fungsi
b) proses penghasilan [25]
12. Gambar 3 ialah sebuah catan yang
bertajuk ‘ Ayahku dan Angkasawan’, yang
dihasilkan oleh Ibrahim Hussein. Berdasarkan catan tersebut,
a) nyatakan teknik yang digunakan
untuk menghasilkan karya tersebut [5]
b) huraikan hal benda yang terdapat
dalam catan tersebut, dan huraikan mesej yang hendak disampaikan oleh pelukis [10]
c) berikan sebab-sebab mengapa karya
ini dianggap sebuah karya yang berjaya
[10]
Bahagian B
Jawab dua soalan
dalam bahagian ini.
7. Antara
peranan sosiologi yang terdapat dalam seni visual ialah propaganda dan
pemujukan. Bandingkan
kedua-dua peranan tersebut dengan memberikan contoh-
contoh yang sesuai.
(25)
Propaganda
|
|
Pemujukan
|
(i) mempengaruhi menta-
liti untuk menyampai-
idea, hasrat atau
kepercayaan.
(ii) memberi pengenalan
kepada pertubuhan
atau agensi.
(iii) memberi kesedaran
kepada khalayak
tentang idea atau
mesej
Cth. Poster
kempen
anti-merokok,anti-
dadah yang bertujuan
menyedarkan tentang
keburukan dan kesan
pengambilannya.
(iv)
mewar-warkan
ideologi dengan
pendekatan
baru mengubah
mentaliti masyarakat.
Cth. Poster
Jauhi
Dadah di
kukuhkan
lagi dengan tipografi
–
Dadah Musuh Negara.
(v) mengukuhkan
pegangan masyarakat
terhadap sesuatu
ideologi yang telah
dipromosikan.
|
Perbezaan
|
(i) menarik minat pengguna
untuk mencapai
objektif
pemasaran.
Cth. Poster barangan
dan
perkhidmatan
(ii) memberi pengenalan
kepada barangan dan
perkhidmatan.
(iii) memberitahu tentang
kelebihan dan keistime-
waan yan terdapat pada
barangan yang
dipasarkan.
(iv) menggalakkan mencuba
keluaran baru.
(v) membina keutamaan dan
kesetiaan jenama.
|
|
Persamaan
|
|
Menyampaikan maklumat
|
8. Terdapat dua gaya
penampilan dalam pengkaryaan, iaitu dialog dan naratif.
Bandingkan bagaiman bentuk
dan rupa imej diolah supaya ia sesuai dengan setiap gaya
penampilan tersebut.
Berikan beberapa contoh hasil karya untuk menyokong jawapan
anda.
(25)
Dialog
|
|
Naratif
|
(i) Bentuknya jelas,
menyeru-
pai rupa sebenar
(realistik)
Cth. karya : “Lembu
Liar”,
Anthony Lau.
|
Bentuk
|
(i) Bentuknya sudah diolah
dan
dipermudahkan
diambil intipatinya.
Cth. karya:
“Perhubungan”,Syed
Ahmad Jamal.
|
Dialog
|
|
Naratif
|
(i) Imejnya jelas, mesej
tepat
dan cara penyampaian
jelas.
Cth. karya: “Pokok
Kelapa”, Abdullah
Ariff.
(ii) Imejnya disampaikan
secara realistik.
Cth.karya:”Gadis
Melayu”
Mohd. Hossein Enas.
|
Rupa Imej
|
(i) Imej tidak jelas,
mesejnya
bersifat individual
kecuali
pengkarya menghuraikan
sendiri. Cara
penyampaian
bersifat
individualistik .
Cth. karya:”Pago-pago”,
Abdul Latiff Mohidin.
(ii) Imej secara semi-abstrak
atau abstrak.
Cth. karya:”Umpan”,
Syed Ahmad Jamal.
|
9. Gambar 2 ialah sebuah catan yang bertajuk “Pagi Hari di Kampung”
yang dihasilkan
oleh Lai Foong Moi.
Berdasarkan catan tersebut,
a) bincangkan pengolahan
mesej dalam konteks masyarakat. (25)
b) terangkan bagaimana
catan ini boleh dijadikan sumber visual komunikasi. (10)
a) Pengolahan mesej dalam konteks masyarakat
(i) perkampungan masyarakat Melayu awal merdeka.
(ii) pembangunan selepas kemerdekaan (pembangunan
luar bandar) – imej tiang letrik.
(iii) kegiatan harian masyarakat pada waktu pagi.
(iv) menggambarkan keharmonian, ketenangan dan
kedamaian kampung tradisi .
(v) membeli-belah di kampung.
b) (i) memberi kita maklumat yang lengkap mengenai
sebuah kampung di awal
kemerdekaan.
(ii) penggunaan imej wanita berbaju kurung
menunjukkan masyarakat di awal
kemerdekaan yang
masih memegang adapt dan budaya nilai-nilai tradisi.
(iii) terdapat pembangunan luar bandar melalui imej
tiang letrik.
(iv) memberi pengalaman di dalam kehidupan
masyarakat mengenai kehidupan
dulu dan kini.
(v) melalui rekabentuk rumah tradisi.
10. Berdasarkan satu hasil seni visual yang anda pilih, bincangkan
kesan pengaruh
teknologi terhadap
penghasilan seni visual dari aspek yang berikut.
a) Reka bentuk
b)Fungsi
c)Teknik penghasilan
(25)
Hasil seni : “Vietnam ”, 1981
oleh Nirmala Shanmughalingham. Akrilik atas
kanvas. Cetakan.
a)
Rekabentuk
Dalam hasil seni
cetakan, peringkat awal hasil rekabentuk imej yang besar sahaja
boleh dihasilkan
tetapi kini imej yang halus juga dapat diterjemahkan.
b) Fungsi
Dulu – propaganda,
keagamaan dan pendidikan
Kini - tertumpu kepada nilai-nilai estetika dan
bersifat komersil (contoh
cetakan
kain) Pengeluaran dalam kuantiti yang besar. (mess-
production)
c) Teknik penghasilan
pada peringkat
awal, menggunakan teknik potongan blok kayu, lino,
dan kolagraf tetapi
kini penggunaan sutera saring, litografi dan terkini lagi adalah
penggunaan cetakan
berkomputer yang lebih berkualiti penghasilannya.
11. Bandingkan kraf tradisi dengan kraf dimensi baru dari aspek yang
berikut.
a) Peranan dan fungsi
b) Proses penghasilan
Kraf Tradisi
|
|
Kraf Dimensi Baru
|
(i) untuk kegunaan
harian,ritual,
kebudayaan,simbol
keagamaan,adapt-istiadat dan
keramaian.
(ii) mengikut suku kaum.
(iii) sara hidup
(iv) cenderahati kepada saudara
mara
(v) pekerjaan sampingan
|
Peranan dan Fungsi
|
(i) perhiasan
(ii) identiti budaya
kebangsaan
(iii) pengeluaran secara komersil
(industri
pelancongan)
(iv) cenderahati kepada
pelancong
(v) sumber ekonomi.
|
|
Proses Penghasilan
|
|
(i) dihasilkan secara manual.
(ii) menggunakan bahan
semulajadi
(iii)
pengeluaran terhad
(iv) masa yang panjang
(v) dibuat pada masa lapang
|
|
(i) menggunakan mesin
(ii) penggunaan bahan
tiruan
(iii) pengeluaran meluas
(iv) memerlukan masa yang
singkat
(v) pekerjaan sepenuh
masa.
|
12. Gambar 3 ialah sebuah catan yang bertajuk “Ayahku dan Angkasawan”
yang
dihasilkan oleh Ibrahim Hussein. Berdasarkan catan
tersebut,
a) nyatakan teknik yang digunakan untuk menghasilkan
karya tersebut, (5)
b) huraikan hal benda yang terdapat dalam catan
tersebut, dan huraikan mesej yang
hendak
disampaikan oleh peluks, (10)
c) berikan sebab-sebab mengapa karya ini dianggap sebuah
karya yang berjaya (10)
a)
Teknik
- menggunakan
media campuran
- gabungan teknik
catan minyak dan cetakan.
b) (i) Hal Benda
- seorang tua yang berkain
pelikat, dan tidak berbaju.
- seorang angkasawan
- mempunyai tipografi,
tulisan yang menggambarkan perbezaan situasi, jarak dan
masa.
b (ii) Mesej
- perbandingan kemajuan
tradisional dan moden.
- meraikan kejayaan
manusia mendarat di bulan pada 1969
- sanjungan peribadi
terhadap budaya alan melayu yang juga budaya asal usul
pelukis.
- walaupun maju,
identiti kemelayuan masih mahu dikekalkan. Perbezaan antara dua
situasi iaitu sungguhpun
masih inginkan kemajuan, tetapi beliau masih lagi
mahukan suasana
kampung itu segar dalam ingatannya. Walau sejauh manapun
beliau terbang
meneroka angkasa, beliau tetap tidak boleh lupakan asal usulnya.
c. Dianggap sebuah karya
yang berjaya kerana :
- merangsang
pemerhatian khalayak untuk berfikir tentang mesej yang hendak
disampaikan oleh
pengkarya.
- mesejnya mendalam dan
khalayak dapat mencari mesej yang tersurat dan tersirat.
- Ibrahim Hussein
berjaya membawa pendekatan baru dalam perkembangan seni
lukis Malaysia pada
masa itu dari segi teknik, gaya
persembahan dan pemilihan
mesej.
Gambar 1 untuk soalan 6
Dzulkifli Buyong
‘Membakar Semut’ (1967)
Kapur / pastel
Gambar 2 untuk soalan 9
Lai Foong Moi
Pagi Hari Di Kampung (1959)
Cat Minyak
Gambar 3 untuk soalan 12
Ibrahim hussein
‘My Father, and the
Astronout’ (1969)
126 x 194 cm
Gambar 4 untuk soalan 7
Kertas 4
Annuar Rashid
Kelahiran Inderaputra
(1978)
Cat Minyak
Tiada ulasan:
Catat Ulasan