DI SINI CIKGU MOHON KEBENARAN PIHAK BERKENAAN UNTUK SHARE CONTOH SOALAN DAN JAWAPAN SEBAGAI PANDUAN KEPADA PARA PELAJAR. PIHAK BERKENAAN TU, RASANYA DARI TERENGGANU , JADI MOHON HALALKAN ILMU. KEPADA GURU-GURU BERKENAAN. JIKA PIHAK TUAN RASA RALAT, EMEL KEPADA SAYA DAN SAYA AKAN DELETE POST INI.
noraidasmkbk@gmail.com
BAHAN INI DAH LAMA SEJAK STPM TERMINAL, MOHON PELAJAR DAN GURU ALERT SUKATAN BAHARU. TERIMA KASIH KEPADA GURU YANG MEMBUAT SKEMA INI, SEMOGA DIMURAHKAN REZEKI DAN MENDAPAT PAHALA YANG BERPANJANGAN. AMIN
Bahagian A (Skema Jawapan)
Jawab semua soalan dalam bahagian ini.
- Jelaskan pengertian seni visual mengikut aliran yang berikut…
(a)
Impressionisme
- menumpukan kaedah konsep cahaya dan kesan objek yang dilihat.
- warna tidak dicampur dengan warna hitam dan putih dan
terus dipalit pada
kanvas.
- tidak melukis secara detail.
(b) Kubisme
- menolak tradisi
catan yang mementingkan objek reality
- menganggap
konsep seni satu konsep kea rah penciptaan dan menolak peniruan.
- penggunaan
bentuk-bentuk dan satah geometric.
(c) Surelisme
- penghasilan
karya berdasarkan bawah sedar minda pelukis
- imej bawah sedar
dan alam khayalan
- menyeramkan, sunyai dan tidak logik
- imej diletakkan
di tempat yang tidak sesuai.
2. Nyatakan empat contoh karya yang mempunyai mesej yang berbza.
Contoh Karya
|
Mesej
|
(i) Bumi Yang Bahagia,
Abdullah Ariff
(ii) Perahu Kertas,
Dzulkifli Buyong
(iii) Sawah, Yeoh Jin Leng
(iv) Musim Buah, Chuah
Thean Teng
|
(i) sumber ekonomi Negara
(melombong
bijih timah)
(ii) pengalaman zaman
kanak-kanak
(iii) menggambarkan suasana
perkampungan petani
(iv) kekeluargaan dan kasih sayang
|
` (8)
3 (a) Nyatakan tiga jenis logo dan jelaskan secara ringkas ciri-ciri
logo tersebut.
(i) Logo huruf
– berdasarkan bentuk huruf
, samada menggunakan satu atau lebih daripada satu huruf
yang digabungkan .
- mewakili sesuatu
pertubuhan
(ii) Logo representasi
- berdasarkan rupa objek
pada alam sekeliling
- bentuk asal dan gambar
dipermudahkan melalui olahan garisan , rupa dan warna yang
berkesan
(iii) Logo simbol
- menggunakan rupa mudah
objek untuk mewakili perkara-perkara yang ada kaitan
dengannya
- dapat menyamp[aikan mesej
yang jelas tanpa mengira bahasa dan bangsa
- tanda antarabangsa
(6)
(b) Jelaskan secara ringkas unsure-unsur penting dalam rekaan
sesebuah logo.
(i) warna – sesuai dan berkesan
(ii) rupa (4)
4. (a) Selain penggunaan mesin pengimbas, nyatakan dua cara untuk
mendapatkan imej.
(i) Clip Art
(ii) On- Line Internet (2)
(b)
Pilih empat perisian grafik dan
berikan fungsi bagi setiap satu perisian.
Perisian
|
Fungsi
|
(i) - Ilustrator
- CorelDraw
- FreeHand
(ii) - Photoshop
- CorelPaint
- Xres
(iii) - AutoCAD
- 3D Studio MAX
|
(i) merekabentuk dan
melukis imej
(ii) mengedit foto dan
membentuk imej
(iii) rekabentuk 3D dan animasi
|
Bahagian B ( Skema
Jawapan)
7.
Perbezaan
|
|||
Catan
|
M
|
Lukisan
|
M
|
1. Karya yang dihasilkan
dengan menggunakan bahan
basah seperti cat
minyak, cat
poster, cat tempera,
cat
gouche, akrilik, fresco
dan
lain-lain.
|
[2 ½]
|
1. Karya yang dihasilkan
dengan bahan kering
seperti
pensil, krayon, arang
dan
pastel.
|
[2½]
|
2. Bahan yang digunakan
memerlukan bahantara,
contohnya apabila
pengkarya menggunakan
cat
air, bahantaranya ialah
air.
Sementara cat minyak
pula
menggunakan bahantara
seperti turpentine dan
minyak linsid.
|
[2½]
|
2. Bahan yang digunakan tidak
memerlukan bahantara ,
contohnya bahan seperti
pensil digunakan terus
ke
atas permukaan kertas,
kanvas dan sebagainya.
|
[2½]
|
3. Teknik catan idea seperti
(i) basah atas basah
(ii) basah atas kering
(iii) kering atas basah
|
[2½]
|
3. Dalam aspek teknik lukisan,
mementingkan garisan,
jalinan,
lorekan,gosokan,
titikan dan gurisan.
Teknik
lukisan cair bergantung
kepada alat yang digunakan
untuk mendapatkan rupa
akhir. Karya ini seperti
dakwat.
|
[2½]
|
4. Catan dapat dihasilkan pada
permukaan kertas,
kanvas,
papan, dinding batu dan
permukaan yang tidak
rata.
|
[2½]
|
4. Lukisan dihasilkan pada
permukaan yang terhad
sahaja seperti kertas,
papan
dan kanvas.
|
[2½]
|
5. Alat seperti berus dan pisau
digunakan untuk
mendapatkan kesan berus
atau kesan warna yang
tebal
dihasilkan dengan pisau.
|
[2½]
|
5. Pemadam digunakan untuk
menghasilkan kesan
lutsinar
dan legap.
|
[2½]
|
8.
Bagi memastikan keberkesanan
seni visual di Malaysia, beberapa organisasi
penting harus
memainkan peranan dalam perkembangan seni visual. Di anatara
organisasi
tersebut ialah :
a)
Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia .
Institisi ini
bertanggungjawab sepenuhnya dalam perkembangan kraftangan di
b)
Muzium Negara
Institusi ini adalah sebagai badan yang menjaga
badan-badan kraf tradisi di samping membuat penyelidikan terhadap sejarah dan
perkembangan. [5]
c)
Balai Seni Lukis Negara dan
Negeri
Institusi ini adalah tempat mempamerkan barang kraf dan
pernah membuat pertandingan agar perkembangan seni visual terus berkekalan. [5]
d)
Kerajaan Negeri
Kerajaan Negeri melalui agensi-agensinya seperti Balai
Seni Negeri, Muzium Negeri, Jawatankuasa Kemajuan Kampung. [5]
e)
Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM)
(KPM) melalui agensi-agensinya seperti Lembaga
Peperiksaan Malaysia (LPM), Jabatan Pendidikan Negeri dan seluruh sekolah yang
ada di Malaysia . [5]
f)
Institusi Pengajian Tinggi(IPT)
Melalui institusi tersebut bolehlah menawarkan bidang
seni visual serta membuat aktiviti yang berkaitan dengan sumbangan seni di
tanahair. Sekaligus melahirkan tenaga pengajar, mempersiapkan dan melatih
pelajar kea lam pekerjaan professional.
g)
Kumpulan Seni Lukis
Menyatupadukan pelukis-pelukis Malaysia dan
memperkembangkan bakat serta pengetahuan pelukis-pelukis Malaysia .
Menaja dan mengadakan pameran untuk hasil karya pelukis Malaysia . [5]
- Pilih 5 jawapan daripada di atas.
9 (a) Gaya
catan karya Abdullah Arif,”Bumi Bahagia”
- Gaya
dan aliran dipengaruhi sikap dan konsep romantis Inggeris. [3]
- Gaya
catan lebih menyerlah pengaruh Eropah dari segi pendekatan
dan pandangan [3]
- Teknik ‘wash’ ketara dalam
karya serta gaya
catan yang lebih rumit dan teliti.
[3]
- Kemahiran sapuan berus yang
spontan dan terkawal [3]
(b) Hal benda dan mesej yang
hendak disampaikan oleh pelukis
- menggambarkan alam semulajadi
yang tenang dan aman damai [3]
- kegiatan melombong bijih timah,
merupakan sumber ekonomi pada ketika itu
dan ia merupakan factor kedatangan orang
Cina ke Tanah Melayu. [4]
- hasil bumi yang memberi
kekayaan kepada Negara [3]
- imej dipaparkan dengan lebih
jelas dan terkawal [3]
- penggambaran perkara yang natural bersifat sentimental atas dorongan
minat
romantis terhadap yang indah dan permai [3]
10. (a) Peranan dan fungsi
Tembikar tradisional
|
M
|
Tembikar dimensi baru
|
M
|
1. Digunakan sebagai
keperluan atau kegunaan harian.
|
[2½]
|
1. Digunakan sebagai perhiasan,
amat sedikit digunakan sebagai bahan keperluan.
|
[2½]
|
2. Sebagai bahan
magis/ritual
. Cth. Kaum Murut -tempat penyimpanan mayat
|
[2½]
|
2. Sebagai sumber pendapatan
atau komersil yang menguntungkan -dieksport
|
[2½]
|
3. Sebagai
simbol kebesaran atau kekayaan
bagi
golongan bangsawan atau raja. Cth. golongan istana Maharaja
|
[2½]
|
3. Menarik minat pelancong/ meningkatkan mutu hasilan
kraf tembikar
|
[2½]
|
(b) Proses penghasilan
Tembikar tradisional
|
M
|
Tembikar dimensi baru
|
M
|
1.Dihasilkan dengan menggunakan tenaga manusia
(tangan)
|
[2½]
|
1. Dihasilkan
dengan menggunakan mesin.
|
[2½]
|
2. Proses pembakaran masih menggunakan teknik lama
iaitu pembakaran tanur yang memakan masa yang lama dan berisiko pecah.
|
[2½]
|
2. Proses
pembakaran dengan oven/ ketuhar. Proses ini lebih cepat dan kurang berisiko
daripada pecah.
|
[2½]
|
3. Menggunakan bahan daripada sumber alam semulajadi
|
[2½]
|
3. Menggunakan tanah yang diadun dengan pelbagai warna
|
[2½]
|
4. Proses pewarnaan masih terikat kepada warna asal
tanah
|
[2½]
|
4. Warna yang digunakan tidak terhad. Menggunakan
warna-warna komersil
|
[2½]
|
- Pilih 2 perbezaan daripada jawapan di atas.
11. (a) Teknik penghasilan
Karya Chuah Thean Teng
(i
Menggunakan canting untuk melilin dan berus untuk mewarnakan motif. [3]
(ii
Ternyata teknik penghasilan retak seribu telah digunakan untuk
penghasilan
karya [3]
Karya Fatimah Chik
(i)
Menggunakan teknik blok untuk menghasilkan batik capan yang
bertindih-tindih
(overlapping) [3]
(ii)
Teknik yang digunakan lebih kepada teknik cetakan [3]
(b) Hal benda
Perbandingan
Karya Chuah Thean Teng dan Fatimah Chik
(i)
Kedua-duanya bersoalkan identiti warisan bangsa [2]
(ii)
Namun hasil karya Chuah Thean Teng lebih menekankan nilai-nilai intipati
kesenian tradisional Melayu [2]
(iii) Sementara , hasil karya Fatimah Chik
pula menyentuh motif-motif pribumi
[2]
(iv)
Hal benda dalam karya Chuah Thean Teng jelas dan bersifat ‘dialog’,
semenatara karya Fatimah Chik, hal
bendanya tidak jelas dan bersifat ‘naratif’
[2]
(c) Unsur rekaan
(i) Hasil rekaan karya oleh Chuah Thean Teng
adalah jelas dan menggunakan bentuk
manusia sebagai corak rekaan. [2]
(ii) Hasil karya fatimah Chik pula lebih
berunsurkan rekaan geometri [2]
(iii) Kedua-dua karya menekankan kepada
keseimbangan dari unsur simetri
[2]
(iv)
Penggunaan warna merah yang dominan sebagai warna garang dalam kedua-dua
karya [2]
12. Idea boleh dihidupkan melalui rujukan dari pelbagai sumber :
(i) homages – dorongan dari
semangat menghargai tuan / pendewaan/ idola/ ikonologi.
Cth. ‘Marilyn Monroe’,
Andy Warhol
‘The Old
King’,George Rounit [5]
(ii) media massa
– zaman IT , seni propaganda
Cth. ‘Power I ‘,
Zulkifli Yusoff (arca) [5]
(iii) pemerhatian – persepsi dan ilusi alam benda .
Cth. ‘Bunga-bunga Ros
dan Al- Quran’, Zakaria Noor [5]
(iv) persekitaran – alam semulajadi dan alam buatan
Cth. ‘Coconut Plantation – Dawn’,
Abdullah Arif [5]
(v) peristiwa – mitos, sejarah, semasa, eksotik.
Cth. ‘Merdeka’, Syed
Tajuddin [5]
(vi) Imaginasi – alam peribadi, idiosyncracy, mistik, eccentricity.
Cth. ‘The Persistence
of Memory’, Salvador
Dali [5]
(vii) pengalaman – kesan sensitiviti terhadap apa yang dialaminya
samada
dari persekitaran diri
mahupun alam sekeliling.
Cth. ‘Penambang’,
Hassan Mohd. Ghazali [5]
* pilih 5 isi daripada jawapan di atas.
Kertas 2
Arahan ; Buat lukisan
dengan menggunakan media kering atau media basah berasaskan ‘setting yang
berikut ;
Di sudut bilik
rehat kelihatan meja dan kerusi rehat yang terdapat beberapa keperluan yang
diletakkan di atas meja tersebut. Alatannya termasuklah satu set teko dan
sepinggan kuih-muih tradisional. Di tepi meja sebelah kiri terdapat sebuah rak
majalah yang kelihatan tidak tersusun rapi.
Anda dikehendaki
menggunakan elemen lukisan, bahan media dan teknik yang sesuai untuk
menimbulkan kesan perspektif, ruang dan pencahayaan.
Kertas 4 (Skema Jawapan)
Jawab semua soalan.
1. (a) Pengolahan mesej dalam konteks masyarakat di dalam lukisan
tersebut bolehlah dilihat dari aspek tema yang menggambarkan satu aspek
pertanian atau ekonomi orang-orang Melayu di Kelantan. Di samping iti ia juga
menggambarkan nilai-nilai gotong-royong dan perpaduan di kalangan masyarakat
kampung . Lukisan ini juga memaparkan konteks budaya terutama dari segi pakaian
yang dipakai oleh ketiga-tiga orang wanita yang masih mengekalkan pakaian
tradisi mereka iaitu kain sarung kebaya dan bertudung. [10]
(b)(i) Ciri-ciri gaya
penampilan dalam karya tersebut bolehlah dilihat dari aspek penghasilan karya
dengan gaya
realistik . Gambaran tiga figura perempuan yang memungut daun tembakau.
Gambaran latar belakang yang dilukis dengan jelas, mempunyai hal benda seperti
langit, bukit-bukau , pokok-pokok dan hasil pertanian.
(ii) Teknik yang digunakan oleh
pelukis adalah teknik cat minyak. Buktinya dapat dilihat dari teknik sapuan
berus dan pencahayaan pada ‘subject matter’. Nilai yang terdapat dalam karya
ini ialah ianya menonjolkan imej kemelayuan yang bersifat kebangsaan.
(iii) Pelukis berjaya menonjolkan imej dan perihal benda yang memaparkan
kehidupan penduduk kampung yang menjadikan bidang pertanian
sebagai sumber pendapatan utama. Di samping itu karya ini juga berjaya
memperlihatkan nilai budaya dan perpaduan kaum, khususnya kaum Melayu.
[10]
2.
Dari aspek dimensi tradisi ,
keris hanyalah sejenis senjata orang Melayu yang digunakan sepenuhnya dalam
Kerajaan Melayu sebelum kedatangan penjajah Inggeris. Namun ia memainkan
peranan yang penting dalam adapt-istiadat Melayu. Keris juga dianggap sebagai
sebuah karya seni yang dianggap sebagai penghubung di antara pemerintah dengan
yang diperintah. Sebagai contohnya dalam ‘Sejarah Melayu’ , peranan keris tidak
sahaja digunakan untuk mempertahankan negara
dan maruah diri, malah ia sebagai satu simbolik hubungan dan kesetiaan
hulubalang Melayu kepada rajanya. Penganugerahan keris ‘Taming Sari’ kepaha
Hang Tuah sebagai lambing pengiktirafan raja kepada Laksamana Hang Tuah.
[15]
3. Istilah
tradisi berasal daripada perkataan Greek ‘Paradidomi’ atau Latin ‘Tradio’ yang
bermaksud suatu pemindahan, penurunan akan sesuatu yang diterima. Dari sudut
makna, ia membentuk paksi menegak akan kesopanan kepada ketuhanan dan prinsip
intergratif. Menurut Nasr, tradisi bermaksud kebenaran atau prinsip –prinsip yang
melebihi individu atau asal ketuhanan yang didedahkan oleh manusia menerusi
pelbagai figura bayangan sebagai pesuruh nabi ‘avatars’ dan sebagainya. [15]
4. (a) Ulangan, imbangan dan keselanjaran digunakan dalam kesemua seni
tampak sebagai kaedah peraturan, tetapi setiap bentuk seni memerlukan
penggunaan kaedah peraturan yang agak berbeza sedikit. Seni catan boleh
difahami sebagai satu peraturan bentuk-bentuk berwarna yang bersifat dua
dimensi yangmendatar, atau ia boleh juga dianggap sebagai satu kaedah maya atau
ilusi yang menggambarkan persamaan bagi bentuk dan ruang tiga dimensi pada
permukaan dua dimensi. Tidak kira peraturan yang mana yang digunakan, nemun
kedua-dua kaedah peraturan estetik itu boleh digunakan untuk menghasilkan gubahan
yang bersatu. [5]
(b) Penjajahan
British ke atas Tanah Melayu pada awal abad ke-19 menyebabkan
lahirnya Seni Lukis Moden Malaysia yang
mengakibatkan penolakan dan selanjutnya meminggirkan kesenian tradisional
Melayu. Terbentuk berdasarkan pandangan sekular dan materialistik , ia
menganjurkan pelbagai falsafah sertateori seni yang jelas bertentangan dengan
pegangan mistik – keagamaan kesenian tradisional Melayu. Sebagai suatu
penjelmaan kepada humanisme Pasca Renaissance, Seni Moden melambangkan
pemberontakan manusia terhadap tuhan, selanjutnya metafizik serta tradisi.
Manusia telah melupakan tuhan daru dunia ini dan mempertaruhkan sains moden
sertakuasa pemikiran manusia.
Kosmos manusia moden telah
kehilangan apa jua bentuk kerohanian dan duniakeaslian yang nyata bersifat
materialistic. Manusia moden jelas rasionalisme Descartes, hanyalah pati kepada
jasad dan fikiran serta tidak mempunyai jiwa. Bagi Descartes, manusia hanyalah
suatu system piskologi kepada pelbagai fungsi mekanis di mana tiada jiwa yang
ditemui dan ia terisah dari alam semulajadi kerana keupayaan berfikirnya dalam
‘faculty- cogito ergo sum’.
Selain
dari melemahkan rohani, seni lukis moden juga bersifat anti-sosial. Tidak
seperti dalam masyarakat tradisional, seni tercipta bukan untuk memenuhi
keperluan rohani dan jasmanimasyarakat, tetapi ‘menjadi’ media menyalurkan idea
serta perasaan ‘idosinkretik’ pelukis. Konsep seni ‘untuk seni’ , menjadi
rasional senui lukis moden dan bukannya ‘seni untuk masyarakat’. Kesan teori
fomalis menyebabkan perhubungan seni dengan masyarakat menjadi renggang bila
seni memperjuangkan status kebebasan, kuasa dan identiti sendiri.
Daya
komunikasi ‘seni’ serta kemudahan untuk memahaminya lenyap apabila seni membataskan
dirinya hanya dengan pemasalahan-pemasalahan formalistik, estetik dan
nilai-nilai plastik sahaja, serta terpisah daripada keperluan social, material,
budaya, rohani dan realiti masyarakat. Tidak disangkal lagi, bahawa imej diri,
sikap dan gaya
yang ditonjolkan oleh kebanyakan pelukis moden memaparkan pertentangan hubungan
dengan masyarakat. Subur dengan nilai-nilai romantic, akan keunikan sendiri,
mereka mengharapkan pelbagai gelaran seperti wira budaya, penentang masyarakat,
genius dan ‘avant-garde’. Malahan gaya
hidup mereka juga mencerminkan pendirian anti- establishment. [20]
Gambar 1 untuk soalan 6
Anthony Lau
Rimba (1966)
Logam
Gambar 2 untuk soalan 9
Abdullah Arif
Bumi Bahagia (1962)
Cat Air
Gambar 3 untuk soalan 11
Chuah Thean Teng
Musim Buah (1967)
Lukisan Batik
Gambar 4 untuk soalan 11
Fatimah Chik
Nusantara
Batik
Tiada ulasan:
Catat Ulasan