Isnin, 8 November 2010

Contoh Karya Transformasi Seni Tradisi

Dari Topeng Tradisi ke Topeng Besi ( tulisan dalam katlog sempena pameran Topeng Borneo, solo Mohd Shaari Salleh,sabah)
.by Roslizakaria Pengarca on Friday, November 5, 2010 at 9:18am.

SATU

Setelah hampir 12 tahun, tiba-tiba satu pagi dibulan oktober 2009 (tarikhnya aku lupa) telefon aku dipenuhi satu suara yang agak asing dari telinga aku. Selanga bahasanya agak berlainan, puas aku cuba mengingati siapa empunya suara namun gagal, aku masih kurang berkeyakinan apabila suara itu memperkenalkan dirinya… dia pernah mengenali aku malahan junior ketika menuntut di Shah Alam. pernah berkarya di bengkel aku di Kota Tinggi, akhirnya aku begitu yakin suara itu memang sahabat aku Saari Salleh.

Seorang guru, seorang pengarca, bertubuh kecil namun mampu mengolah besi dan kayu menjadi arca, malahan aku yakin kesenimanannya telah melahirkan ramai insan-insan pelajar yang mampu mengingati ilmu titik ,garis, bentuk dan nahu-nahu visual yang diajarnya.



Tajuk : Hudoq Mask,Bahau Dayak (Naling Ledang)
Saiz; 67cm x 84cm 18cm
Bahan: Besi dan kayu
Tahun : 2010


DUA

Sesorang tidak boleh melawat sebuah galeri kontemporari tanpa membawa pengalaman yang selari dengan karya-karya yang dipamerkan didalam galeri tersebut. (Wartenberg. 2007) Kenyataan yang sedemikian harus mengundang sedikit rasa takut bagi sesorang yang ingin membuat aprisasi sesuatu karya yang asing bagi diri mereka. Lantaran itu aku agak ragu-ragu bila diminta oleh Saari untuk menulis dan mengulas tentang karya-karya terbarunya. Dengan sedikit maklumat yang di emailkan, berupa gambar-gambar Jpg. karya arca dan catannya. Aku cuba melihat ,meneliti dan mengamati arca yang sifatnya 3 dimensi tetapi dalam perpesketif 2 dimensi, suasana ini sudah cukup untuk membataskan pemahaman aku tentang karya Saari.

‘Sculpture is an art form which deals directly with real space’ (Ragans 2001),maka jika diambil kira kenyataan Ragans , untuk mengamati sesebuah arca juga harus berada bersama arca tersebut dalam ruang yang nyata demi mendapatkan ‘sense of touch’,

Karya arca harus disentuh dan dihidu baunya, ‘sense of touching’ menjadi parameter untuk menilai sesebuah arca, lalu karya-karya terbaru Saari tidak dapat ku sentuh dengan deria sentuhan ku, menyebabkan aku kehilangan sedikit nikmat 3dimensi yang membataskan tulisan ini.




Tajuk: Monkey Mask
Saiz: 39cm x 81cm x 16cm
Bahan: Besi
Tahun:2010

TIGA

Seperti yang sering dijelaskan oleh sejarawan seni Malaysia ‘Arca’ merupakan suatu istilah barat yang amat baru memasuki dunia seni rupa Malaysia.(Tengku Sabri 1994) Istilah Arca yang di terjemahkan secara terus dari perkataan Sculpture menjadi satu garis pemisah dalam kesenian Melayu. Sedangkan menurut Siti Zainon (1986) telah wujud warisan awal yang dapat dikesan sebagai seni rupa melayu yang bersifat tiga dimensi antaranya bentuk tembikar Neolitik dan batu tanda, ukiran kayu masyarakat Negrito, Mahmeri, Jah Hut, Deutro, Iban, Bidayuh dan Kadazan. Malahan Seniman Negara Syed Ahmad Jamal ( 1992) telah menjelaskan dalam bukunya Rupa dan Jiwa perihal Batu Pedang, Batu Sudu dan Batu Kemudi yang ditemui di Pengkalan Kempas adalah satu hasilan yang unik dan menarik yang boleh dikategorikan sebagai arca tradisional Melayu. Namun begitu Arca sebagai satu istilah moden juga harus diterima sebagai satu titik mula perkembangan seni moden bagi bentuk seni rupa 3 dimensi alam Melayu. Harus diakui kerja-kerja seni arca yang dikatakan semasa sebenarnya sudahpun diasaskan oleh masyarakat peribumi di Negara kita. Dalam konteks ini ramai pengarca Malaysia kini tampil dengan arca-arca Moden berbau tradisi . Saari adalah salah seorang darinya.



EMPAT

Karya-karya terkini Saari banyak bergerak dari pengamatan yang mendalam kepada kewujudan arca-arca tradisional tadi. Topeng-topeng yang digunakan oleh masyarakat Kenyah, Bidayuh dan Dayak ketika proses memulakan tanaman padi sehinggalah pesta menuai padi. Dalam masyarakat tradisi tersebut, penggunaan topeng lebih terarah kepada persoalan semangat dan kepercayaan animisme. Namun sebagai seorang pengarca Saari menggunakan deria lihat, deria rasa dan deria sentuh untuk mengolah dan mentasfir topeng-topeng tradisi kepada topeng-topeng besi kontemporari. Kepakaran Saari dalam mengendalikan bahan besi serta bahan jumpaan tidak dapat dinafikan, semenjak mengenal beliau lewat karya-karya yang terdahulu Saari sememangnya gemar menggunakan bahan besi serta bahan campuran. Karya-karya awal dengan siri ikan amat mengkagumkan terutamanya bila berbicara soal teknik dan bahan yang digunakan. Karya-karya dalam siri ikan itu mendatangkan kesan penuh dramatik apabila disusun atur bersama lukisan beliau yang bersakala besar, apatah lagi ianya menjadi pameran tetap di kediaman artis tersohor Raja Azhar Idris (salah satu karya beliau yang saya temui). Merujuk kembali kepada karya-karya terkini Saari, arca dinding yang bermain dengan imej-imej topeng kelihatan amat menarik dan wujud unsur-unsur surelis didalamnya. Pemilihan serta pengolahan bahan yang teliti dapat dirasai dalam karya-karya beliau, sedikit rasa humor dan kejenakaan wujud apabila melihat untuk pertama kalinya karya topeng Saari. Bahan besi yang dikilatkan meninggalkan kesan warna semulajadi sekaligus menyelerahkan karektor bahan itu sendiri. Kegemaran Saari menggunakan bahagian-bahagian dalam mesin atau enjin jelas kelihatan dengan mata dan hidung topeng-topeng besinya wujud bahan-bahan tersebut.



Tidak seperti mana seri topeng oleh Yusuf Gani yang ingin membicarakan soal penyamaran,penipuan dan kepura-puraan dalam karya-karya beliau, Saari turut tampil dengan karya-karya catan yang bersekala besar Ritual Mask ii (Planting Festival), namun bicara Saari masih berlegar tentang ritual. Kekuatan ‘formal aspect’ Saari turut ketara dalam karya-karya catan beliau, mainan garisan bagai susunan besi-besi dalam arca beliau, warna-warna yang gelap dan suram seolah-olah warna-warna semulajadi besi yang dikilatkan , manakala tektura-tektura yang wujud dalam karya catannya bukan hanya memberi rasa kepada karya catannya malahan itulah reperesentasi kesan-kesan kimpalan di dalam arca-arcanya. Saya menyimpulkan karya-karya catan Saari sebagai satu luahan rasa kegembiraan seorang pengarca yang berjaya menguasi dunia 3 dimensi yang ingin dikongsi bersama penghayatnya dalam bentukan 2dimensi.


Tajuk: Crocodile Mask
Saiz: 61cm x 61cm x20cm
Bahan :Besi
Tahun :2010

KESIMPULAN

Seperti yang dijelaskan di awal tadi memerhati dan meneliti secara 2 dimensi karya-karya Arca Saari sememangnya tidak mendapat kepuasan untuk memperkatakannya maka tulisan ini tidaklah bersifat ‘3D’, saya hanya cuba membayangkan lebih dari yang dilihat, tambahan pula gambar-gambar JPGE yang diterima dalam saiz yang kecil, tak puas untuk menatapnya. Saya yakin (seperti yang telah dibincangkan bersama beliau) Saari perlu menawan deria lihat dan deria sentuh peminat-peminat seni di Kuala Lumpur, lantaran itu rancangan untuk mengadakan pameran bersama beliau di tahun 2010 memberi bermacam kemungkinan untuk saya lebih menikmati dan merasai arca-arca yang penuh kejutan dari Saari. Apa yang pasti, sebagai seorang guru Saari telah membuktikan kepada pelajar-pelajarnya ‘art’ itu bukan hanya harus diperkatakan semata-mata tetapi ianya harus diterjemahkan dalam bentuk karya yang wujud secara praktikalnya.



Syabas cikgu Saari anda telah membuktikannya.





Ditulis Oleh



Rosli Zakaria

Pensyarah kanan

Fakulti Seni Lukis & Seni Reka,

UiTM, Kampus Alor Gajah Melaka.











BIBILOGRAFI



Asas Kebudayaan dan Kesenian Melayu, UKM, Bangi (2008)



Baharudin Md Arus, 1996. Katlog Pameran Seni Arca: Persoalan Tradisi dan

Pemodenan. Kuala Lumpur: Balai Seni Lukis Negara.

Ismail Zain, 1980, Seni dan Imajan, Kuala Lumpur: Muzium Seni Negara

Malaysia



Mencari Imej Malaysia Dialog Sastera, Seni Rupa, Seni Bina,Yayasan Kesenian Perak.(1998)



Ragans.R, 2000, Art Talk, USA: Glencoe/McGraw-Hill



Syed Ahmad Jamal, 1992. Rupa dan Jiwa, Dewan Bahasa Dan Pustaka. K.L



T.K.Sabapathy, 1976, Katlog pameran, A View Of Modern Sculpture In Malaysia,

Kuala Lumpur: National Art Gallery.



.

Tiada ulasan: