Khamis, 22 Disember 2011

Artgenting!

Bengkel Menulis dan Illustrasi Buku Bergambar Kanak-Kanak telah dijalankan sebanyak empat sessi pada bulan April, May, Julai dan Ogos 2011 di Institut Aminuddin Baki, Genting Highland anjura Majlis Buku Kebangsaan Malaysia dengan kerjasama Bahagian Pendidikan Guru dan Institut Aminuddin Baki.. (serious nih!)

Di bawah ni cikgu letak gambar dan sikit-sikit penerangan mana yang mampu ya..



Sebagai pembuka tirai, inilah barisan peserta kursus, penceramah dan fassi... keluarga Artgenting!
Penceramah Pak Yusof Gajah (tengah). Sedang google nama Yusof Gajah, cikgu terjumpa entri mengenai pak yusof dalam blog pasal kewangan  http://buku.b3lima.com/2008/07/yusof-gajah-dan-tpm.html (menarik-kan!) . Kenali Yusof Gajah dalam dunia sastera kanak-kanak di Malaysia di sini http://www.yusofgajahlingard.com/


Bengkel ini tersangaatttlah best-nya. Dijalankan secara bersahaja dan tidak formal justeru sesuai sangat dengan jiwa cikgu yang santai. Banyaknya contoh-contoh buku bergambar dari luar negara dan dari Malaysia sendiri yang menjadi koleksi Pak Yusof Gajah. Cikgupun ternganga melihat buku-buku tersebut sambil berfikir "boleh ka aku buat ni?",  


Nampak tak buku bertajuk Raian's Hair ? Jangan tak tahu, buku tu penulis dari Malaysia tau! Ini  baru sessi pertama, baru belajar menulis manuskrip buku dan buat storyboard. 


Haa.. ni gambar sessi kedua. Sessi kedua cikgu paling suka pasal 3 hari di Genting, melukis dan mewarna saja. Yang di sebelah cikgu baju oren tu, presiden group Artgenting (penghulu peserta bengkel), kepakaran dia buat orang happy. Di depan cikgu, geng sesat (sesat  di jalan raya, nak balik seremban pun boleh sesat lagi, muehehe) Cikgu Jamilah dan di sebelah dia Cikgu Azmeer (peserta paling muda). Orang lain dah siap 7 helai sepanjang sessi kedua ni, cikgu siap satu jerr.. 


Yang berbaju dan bertudung hitam tu, isteri merangkap pengurus Pak Yusof  (orang Rembau N9) sedang bercakap dengan Cikgu Mariam dari Negeri Sembilan jugak! 


Pak Yusof dan Cikgu Zulkarnine dari SK Tunku Munawir Kuala Pilah. Den upload group Nogori Sombilan yo, jangan marah.. Para peserta bengkel ni dari sekitar N9, Putrajaya dan KL saja. Mungkin sebab dekat kut.


Inilah buktinya konsentrasi para peserta bengkel. 

Entri selepas ini, lawatan oleh Presiden IBBY (International Boards on Books For Young People http://www.ibby.org/ ).





Tiada ulasan: