Sabtu, 19 Jun 2010

KERTAS 2 SENI VISUAL STPM - LUKISAN






Lukisan -lukisan di atas merupakan hasil jawaban pelajar dalam peperiksaan sebenar STPM. Gambar-gambar lukisan tersebut cikgu ambil di Pameran Seni Visual STPM anjuran Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI) dan Majlis Peperiksaan Malaysia (MPM), di UPSI.


Bagaimanakah caranya untuk menghasilkan lukisan yang baik, walaupun ada dalam kalangan pelajar tidak mahir melukis? Perbezaan antara yang mahir dan tidak mahir hanya ada sebab - latihan. Pelajar yang mahir melukis kerana mereka sememangnya minat melukis. Jadinya, mereka selalu melukis. Manakala yang tidak mahir, kerana mereka tidak suka melukis.


Suka atau tidak, apabila anda mengambil peperiksaan, anda perlulah berusaha untuk lulus dan mendapat markah yang baik, walaupun tidak cemerlang. Anda tidak suka juga Bahasa Inggeris (contoh), tetapi terpaksa berusaha memajukan diri kerana keperluan peperiksaan. Sama juga dengan melukis!




3 ulasan:

nur iman aamily berkata...

perfect gile lukisan tu.saya tak dapat buat macam tu.

norwatihah berkata...

bole kalau berusaha

-penajalanan- berkata...

cikgu...sy salah seorg calon seni visual stpm..tapi calon persendirian...terima kasih kepada cikgu atas usaha cikgu mewujudkan blog sebegini.sedikit sebanyak dapat membantu kami calon persendirian untuk mendapatkan maklumat..