Selasa, 29 November 2011

Teknik Mewarna Pergerakan Air (2)


Masa bersekolah dulu, cikgu tak ada la pandai sangat dalam Pendidikan Seni, cuma cikgu suka sangat membaca dan melukis kartun. Dah selalu sangat melukis kartun, cikgupun jadi berminat nak minta kursus seni. Rupa-rupanya, mencabar sungguh course seni sebab cikgu tak pandai mewarna. Melukis ja pandai tupun tak kreatif sangat. Jadi, pelajar-pelajar di luar sana jangan la rasa rendah diri sangat kalau tak sebagus seorang dua  rakan kamu yang sangat berbakat tu. 

Apa yang cikgu merepek ni? He he.. cerita panjang lebar sebab ada kaitan dengan catan di atas. Pagi tadi, Cikgu cuba jugalah eksperimen cara nak buat pergerakan air tu. Dalam catan ni, untuk background atau latar,cikgu guna 'water colour' yang harganya RM20, tak le mahal nak dibanding dengan buncho tu, lebih kurang ja cuma buncho lebih banyak. 

Sebelum mewarna sungai, cikgu lorekkan oil pastel warna putih (buncho ja yanag ada) untuk wujudkan kesan aliran air. Bila letak water color, terus dapat effect garisan air. Untuk pokok dan batu yang di hadapan sekali, cikgu tambah warna-warna dan sedikit garisan hitam  oil pastel untuk wujudkan kesan jalinan batang pokok dan jalinan batu besar, Lepas tu, tenyeh-tenyeh oil pastel putih lagi untuk kesan buih dan air terpercik. Ini first time buat dalam masa sejam tau, kalau tak berapa menjadi tu, maafkan ja lah. Cuba la korang eksperimen pulak, malam ni cikgu nak buat lagi sebab tak puas hati.

Perhatian! untuk aliran sungai, sebelum mewarna sungai, elok guna crayon putih atau lilin biasa daripada oil pastel. Oil pastel tu tertutup bila diwarna jadi kena tenyeh lagi sekali

Tiada ulasan: